JAWA Stadion S11

Previous
Next

– motor: 50 cm³, dvoudobý jednoválec
– výkon: 1,5 k
– hmotnost: 39 kg
– výroba: 1956 – 1964

Kultovní moped Stadion má komplikovaný rodokmen odrážející první roky centrálně plánovaného hospodářství a s tím spojené přeskupování firem a přerozdělování úkolů. Na motoru sice můžeme vidět značku Jawa, ale vývoj celého mopedu byl přidělen rokycanskému velkoprůmyslu a výrobu dostala na starosti Rakovnická fabrika na kola Stadion. Motor Jawa 552 skutečně pochází z vývojových dílen Jawy a montoval se v Motoru České Budějovice.

O co složitější má Stadion původ, o to jednodušší má techniku. Je to vlastně trochu bytelnější dámské kolo s odpruženou přední vidlicí. Na rámu nádržka, pod rámem motůrek, trocha nutné elektroinstalace. To všechno dohromady váží 37 kilo a se spotřebou, která ani nestojí za řeč, vás doveze kam budete chtít. Bez řidičáku, espézetky a jiné byrokracie, polem, loukou i lesem. Stačí síla jednoho a půl koně a dvě rychlosti. Tahle čistá jednoduchost, nenáročnost a punková duše zajistila Stadionu nesmrtelnost a poskytla nekonečný prostor pro úpravy a vylepšení. Doporučujeme navštívit některý z mnoha závodů, které fankluby mopedů (Stadion) organizují, výkony strojů a odvaha jezdců jsou neuvěřitelné. Nebo dejte vědět, náš kousek je vám k dispozici.